Reklama na veterinární léčivé přípravky je upravena nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6 ze dne 11. prosince 2018 o veterinárních léčivých přípravcích a o zrušení směrnice 2001/82/ES (dále jen „nařízení“), které nastavilo pro reklamu na veterinární přípravky podrobnější pravidla.
Nařízení stanovuje, na jaké veterinární léčivé přípravky může probíhat reklama, její podmínky a dále upravuje podmínky reklamy na veterinární léčivé přípravky, jejichž výdej je vázán na předpis lékaře. Zcela nově zavádí právní úpravu v oblasti poskytování pobídek ve vztahu k podpoře prodeje veterinárních léčivých přípravků, která cílí jak na poskytovatele této podpory, tak na její oprávněné příjemce.
Nařízení je přímo použitelné a platné pro všechny členské státy a umožňuje, aby členské státy stanovily postupy, jež považují za nezbytné k naplnění těchto pravidel.
Regulace reklamy na veterinární léčivé přípravky tak s odkazem na uvedené nařízení je v České republice upravena zákonem č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Zákon přímo stanovuje, že předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost nesmí být veterinární léčivé přípravky obsahující omamné nebo psychotropní látky, a dále uvádí podmínky za jakých je povolena reklama na imunologické veterinární léčivé přípravky, jejichž výdej je vázán na předpis veterinárního lékaře není-li zaměřena na veterinární lékaře nebo na osoby oprávněné k jejich výdeji.
Dále zákon stanovuje orgán dozoru pro reklamu na veterinární léčivé přípravky, kterým je Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv.
Komplexní přístup k právním dokumentům EU včetně nařízení naleznete na stránkách EU law - EUR-Lex.
Bližší informace, doporučené postupy a pravidla pro zadávání reklamy na veterinární léčivé přípravky jsou rozpracovány v pokynech Ústavu, které naleznete níže.